تعداد بازدید: 1911

توصیه به دیگران 0

شنبه 29 اسفند 1394-23:29

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای مازندران:

پیام 7 اسفند "نه" مردم به افراطی‌گری بود

در گفت و گوی نوروزی با رضا گرزین مطرح شد: 7 اسفند 94 پیام‌های مختلفی داشت. یکی از این پیام‌ها "نه" مردم به افراط بود. مردم به افراطیون رای ندادند بلکه به اعتدال و جریانات همسوی با دولت رای داده و نشان دادند چه اندازه به دولت، علاقه‌مند بوده و دوستدار دولت هستند.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: رضا گرزین -مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای مازندران- در مصاحبه‌ی نوروزی با ما به ابعاد مختلف رویدادهای سال 94 در حوزه سیاسی پرداخت. کسب موفقیت در فنی‌وحرفه‌ای، توجه به اشتغال، حمایت از ایده‌پردازان  ... از دیگر بخش‌های این گفت‌وگوی نوروزی است.

*مهم‌ترین اتفاق سال 94

اعتقاد دارم جامعه ما از دورویی رنج می‌برد، خیلی همزبان هستیم اما در بحث همدلی، مشکلاتی را پیش رو داریم. آرزو دارم جامعه به حدی از باور برسد که همدل و همزبان باشند.

مفهوم «دولت و ملت» این است که همه باید از دولت حمایت کنیم. مقام معظم رهبری که در راس جامعه اسلامی ما قرار دارند هم این موضوع را بیان کردند. گاهی افرادی با تنگ‌نظری و به بهانه دفاع از نظام، دولت را زیرسوال می‌برند و باید با قاطعیت عرض کنم که این افراد خیانت می‌کنند. همه دولت‌ها برآمده از آرای مردم هستند و باید حمایت شوند به ویژه دولت دکتر روحانی که دولت اعتدال است و با عقلانیت همراه.

کشور ما در سال 94 موفقیت‌های خوبی در عرصه داخلی و خارجی کسب کرد و به تناسب آن، در سازمان فنی‌وحرفه‌ای هم موفقیت‌هایی به دست آمد. مهم‌ترین اتفاقی که در سال 94 در کشور رخ داد، انتخابات بود. برگزاری انتخابات در هر کشوری به معنای چرخشی بودن قدرت است. این انتخابات نشان می‌دهد مردم هستند که مسئولان خود را انتخاب می‌کنند و این عین دموکراسی است. در انتخابات باید رای مردم دیده شده و صدای مردم شنیده شود.

موفقیت دیگر سال 94، پیروزی‌های مهم ایران در میدان دیپلماسی و پیروزی تدبیر و عقلانیت بر افراطی‌گری بود. در این میدان دیپلماسی، زنگار و تاری که بر چهره انقلاب کشیده بودند توسط مردان دیپلماسی ما زدوده شد و چهره قابل احترام و موثر از نظام مقدس جمهوری اسلامی به وجود آمد.

رئیس‌جمهوری چین به عنوان بزرگ‌ترین کشور، وارد ایران شد و مراودات تجاری و اقتصادی را امضا کرد. رهبران دو بلوک شرق و غرب برای دعوت از رئیس‌جمهوری ایران اسلامی، مسابقه گذاشتند و برای سفر به ایران و اعزام تجار و تیم‌های اقتصادی، رقابت دارند.

کشورهای مختلف اروپایی از رئیس‌جمهور باتدبیر ما دعوت کردند تا مراوداتی با کشور ما داشته باشند و این پیروزی مهم در کشور است که شادی و نشاط را به وجود آورد. پس از قضیه برجام، ایران را به عنوان کلید حل منازعات در منطقه می‌شناسند و می‌دانند بدون حضور ایران، منازعات منطقه حل نمی‌شود.

در قضیه برجام بود که افشای چهره هم‌پیمانان اسرائیل هم صورت گرفت که از اختلاف ما با دنیا، بهره می‌بردند و امروز چهره این کشورها نمایان شد که شامل برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و به ویژه کشور عربستان است.
در برجام، بیش از اسرائیل، این کشورها بودند که به آمریکا فشار می‌آورند.

* انتخابات

باید ببینیم انتخابات چه پیامی به همراه دارد تا مسئولان آن پیام را دریافت و به آن عمل کنند. 7 اسفند 94 پیام‌های مختلفی داشت. یکی از این پیام‌ها "نه" مردم به افراط بود. مردم به افراطیون رای ندادند بلکه به اعتدال و جریانات همسوی با دولت رای داده و نشان دادند چه اندازه به دولت، علاقه‌مند بوده و دوستدار دولت هستند.

مردم به تکلیف خود عمل کردند و اکنون زمان آن است که منتخبان مردم از فضای شور تبلیغات انتخاباتی فاصله گرفته و به وعده‌ها عمل کنند.

انتخابات، شور و شوق بسیاری در جامعه به وجود آورد و پیام مهم دیگری به همراه داشت که مردم تحت تاثیر تبلیغات سوء جناح‌های رقیب قرار نگرفتند و با وجود فشارها و اتهاماتی که به جریان خاص در کشور وارد شد اما مردم این جناح را انتخاب کردند.

*سازمان فنی‌وحرفه‌ای مازندران در سال 94

فنی‌وحرفه‌ای مازندران در سال 94 با همکاری مجموعه کارکنان این سازمان، موفقیت‌هایی را کسب کرد و در بعد آموزشی و اداری سال موفقی داشتیم. اوج موفقیت ما، کسب مقام نخست المپیاد ملی مهارت در کشور بود. این مسابقات هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و برگزریدگان مرحله کشوری در المپیاد بین‌المللی مهارت حضور پیدا می‌کنند. در این المپیاد که سال 2015 در برزیل برگزار شد، کارآموز مازندرانی توانست مدال برنز این مسابقات را کسب کند. ضمن اینکه مازندران همواره در المپیاد کشوری، رتبه اول تا سوم را کسب کرده است.

در سازمان فنی‌وحرفه‌ای، هر ساله برای خود تعهدات آموزشی درنظر می‌گیریم، تعهد آموزشی ما در سال 94 به میزان پنج میلیون و 670هزار نفر ساعت بود و عملکرد ما در این حوزه بع پنج میلیون و 680 هزا رنفر ساعت رسید.

27هزار و 873 نفر در مراکز آموزشی ثابت ما آموزش دیدند. امسال 26 مرحله آزمون برگزار کردیم که حدود 76 هزار و 500 نفر در این آزمون‌ها شرکت کردند که 38هزار نفر زن و 38 هزار و 500 نفر هم مرد بودند و 48 هزار و 800 نفر موفق به کسب گواهی مهارت شدند و این تعداد، 27 هزار نفر زن و مابقی مرد بودند.

علاوه بر 22 مرکز ثابت آموزشی، 800 آموزشگاه آزاد هم در بخش خصوصی زیرنظر فنی‌حرفه‌ای فعالیت می‌کنند  که بیش از هفت میلیون نفر ساعت اجرای تعهدات آموزشی داشتند. 123 پروانه تاسیس آموزشگاه در بخش خصوصی هم صادر کردیم.

1740 معتاد هم در اردوگاه‌ها زیرپوشش خدمات فنی‌وحرفه‌ای قرار گرفته و از خدمات آموزشی ما بهره‌مند شدند. تمامی آموزش‌های ما در قالب مراکز دولتی، با وجود پرهزینه بودن اما برای کارآموزان، رایگان است.

هنوز شرایط تحریم در کشور ما وجود دارد، انقباض مالی را هنوز شاهد هستیم و اگر تمامی عوامل و کارکنان فنی‌وحرفه‌ای پشتیبانی نمی‌کردند نمی‌توانستیم موفقیت کسب کنیم.

* کمیته مهارت‌آفرینی

این اداره کل به عنوان دبیر کمیته مهارت‌آفرینی مازندران انتخاب شد. کمیته مهارت‌آفرینی در مازندران با تدبیر استاندار شکل گرفته است. در این کمیته درباره نهادینه شدن آموزشی‌های مهارتی و اشتغال کارآموزان، برنامه‌ریزی می‌شود. رهگیری اثربخش بودن آموزش‌ها برای کارآموزان را پیگیری می‌کنیم و اینکه این مهارت‌ها تا چه اندازه به اشتغال کارآموزان منجر شده است.

از شروع به کار دولت تدبیر و امید در سال 92 تعداد 4900 نفر مشغول به کار شدند در سال گذشته 4700 نفر و در سال 94 هم تا پایان بهمن‌ماه 3800 نفر. البته این آمار فقط مربوط به بخش دولتی است.

*طرح آموزش سیار

یکی از طرح‌های ما آموزش سیار در روستا است. برای اجرای عدالت آموزشی، سعی می‌کنیم در هر نقطه از استان که متقاضی آموزش وجود دارد، تجهیزات و امکانات ارسال کنیم و دهیاران هم در این طرح با ما همکاری دارند به این ترتیب که مکانی را در اختیار قرار می‌دهند تا آموزش در آن محل صورت گیرد. طرح آموزش سیار در 268 روستای مازندران اجرایی شد.

* حمایت از اشتغال

برای حمایت از مهارت‌آموزان، چنانچه این افراد ایده و طرحی داشته باشند در قالی وام‌های مشاغل خانگی و یا خوداشتغالی، تسهیلات پشتیبان و کارآفرینی، حمایت می‌کنیم. سال 94 تسهیلات مشاغل خانگی را با بهره 4درصد پرداختیم در حالی که این تسهیلات در سال‌های گذشته با بهره 25 درصد بود.

سال 94 در 24 رشته به 728 نفر به مبلغ دو میلیارد و 900 میلیون تومان تسهیلات دادیم. دو میلیارد تومان هم در بانک کارآفرینی امید سهمیه داشتیم که این بانک به تعهدات خود به درستی عمل نکرد.

 



    ©2013 APG.ir